Spes, KGMC/SJWD, 7423

Basfakta:
  • Svensk signal: KGMC/SJWD
  • Svenskt reg. nr.: 7423
  • Längd: 21,32 meter
  • Bredd: 6,34 meter
  • Djup: 2,27 meter
  • Dräktighet:
    • 1928: 49,13 registerton
    • 1941: 49,68 registerton
    • 1950: 51,37 registerton
  • Riggning/typ: motorskonare
Historik:

1928
Fartyget är byggt på AB Holms Skeppsvarv i Råå till en kostnad av 10500 kronor för ett partrederi i Kalmar med skeppshandlaren Rickard Levi Wirén som huvudredare. Fartygets hemort Kalmar.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat 12/3 1928.

1933-10-13
Då huvudredaren flyttat till Figeholm ändras fartygets hemort till Figeholm.

1940-05-31
Huvudredaren flyttar tillbaka till Kalmar varför fartygets hemort nu återigen är Kalmar.

1944-08-02
För 40000 kronor köper ett partrederi i Skärhamn fartyget och till huvudredare utses skepparen Petter Pettersson i Skärhamn. Fartygets hemort Skärhamn.

1945-04-25
Efter att huvudredaren avlidit så utser partrederiet fru Alfrida Pettersson till ny huvudredare. Hemort kvarstår.

1952-01-09
Partrederiet utser Karl Bernhard Pettersson i Skärhamn till ny huvudredare. Ingen ändring av hemort.

1954-11-22
Såld för 50000 kronor till Malvin Eriksen i Melbu, Norge samt namnändrad till Speser.

Bild från https://lokalhistoriewiki.no.
Dette er MB «Speser» slik ho var før ombygging på Vik Båtbyggeri. Bildet er teke i Volda, ein ser Folkestad i bakgrunnen.

1960 så byggs fartyget om på L/L Vik Båtbyggeri i Høydalen, Volda, Norge.

1973
Roald Jensen i Kabelvåg, Norge ny ägare.

Under en ej angiven period ägs fartyget av L. Bergs Sønner i Svolvær, Norge.

1986
Ny ägare i form av AS Havnetransport i Kristiansund, Norge.

Bild från https://lokalhistoriewiki.no.
Her ligg Speser ved kai på Innlandet i Kristiansund. Det er frå då Havnetransport eigde båten.

1992
Nu ägd av Tore Mortensen i Gobostad, Norge

1994-01-13
Förliste efter kollision utanför Lødingen (Fylket Nordland).

Källor:
  1. Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
  2. https://lokalhistoriewiki.no