Per-Olof, KDGL/SJOE, 6533

Bild från Kalmar läns museum.
Basfakta:
  • Dansk signal: NQVL
  • Svensk signal: KDGL/SJOE
  • Svenskt reg. nr.: 6533
  • Längd: 21,41 meter
  • Bredd: 6,14 meter
  • Djup: 2,31 meter
  • Dräktighet:
    • 1921: 54,21 registerton
    • 1924: 48,51 registerton
    • 1925: 51,98 registerton
    • 1939: 49,10 registerton
    • 1946: 51,05 registerton
  • Riggning/typ: skonare/motorskonare/motorfartyg
Historik:

1908
Fartyget är byggt i Marstal för R. M. Rasmussen i Marstal. Fartyget erhöll namnet Minde.

1916
Fartyget säljs till Thoralf Elmenhorst i Arendal, Norge där fartyget även motoriseras. Namnet Minde bibehålls.

1921-04-21
Ett partrederi i Kalmar med Richard Levi Wirén som huvudredare köper in fartyget till Sverige för 27930 kronor. Kalmar blir fartygets hemort.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat 7/7 1921.

1921-07-18
Sjökaptenen Hugo Arkadius Edvinsson i Mölndal köper ensam fartyget för 23000 kronor och blir tillika huvudredare. Fartygets namnändras till Altair och hemorten blir Göteborg.

1924-08-19
Handlaren Richard Levi Wirén köper ensam tillbaka fartyget för 16000 kronor. Wirén blir även huvudredare och Kalmar blir återigen fartygets hemort och det namnändras till Per-Olof.

1931-04-13
Fartyget säljs för 16000 kronor till ett partrederi i Figeholm där skepparen Knut Teodor Engström är utsedd till huvudredare. Fartygets nya hemort blir Figeholm.

1939-03-24
Ett partrederi i Pataholm köper fartyget för 22500 kronor. Till huvudredare utses sjömannen Einar Leonard Eriksson i Pataholm. Fartyget namnändras till Marina och får Timmernabben som hemort.

1943-07-10
Skepparen Per Ivar Bertil Löfström i Timmernabben blir huvudredare i det partrederi som för 27000 kronor köper fartyget. Timmernabben blir ny hemort.

1954-11-10
Skepparen Nils Erik Teodor Karlsson är huvudredare i det partrederi som för 31500 kronor blir fartygets nya ägare. Ny hemort blir Drag.
1961 riggas fartyget om från motorskonare till motorgaleas.

1961-06-22
Fartyget till hör nu ett partrederi i Byxelkrok där Lorentz Petter Enoch Nilsson är huvudredare. Priset var 24000 kronor och hemorten blir Byxelkrok.
1968 görs fartyget om till enbart motorfartyg.

1968-05-29
Ett partrederi i Stockholm med Vanja Margareta Blommé som huvudredare blir fartygets nya ägare. Det registreras nu som lustfartyg och går således ej i befraktningsfart. Hemort Stockholm.

Under namnet Constantia och tillhörande Stiftelsen Solnaskutan används hon sedan 1988 som skolfartyg.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
  2. Danmarks skibslister
  3. http://www.jmarcussen.dk
  4. https://constantia.se