Basfakta:
- Svensk signal: HSCN
- Svenskt reg. nr.: 900
- Längd: 19,5 meter
- Bredd: 6 meter
- Djup: 2,74 meter
- Dräktighet:
- 1884: 63,79 registerton
- 1894: 57 registerton
- Riggning/typ: jakt/galeas
Historik:
1852
Fartyget är troligen byggt i Svendborg. Information som anger Odense som byggort finns. Även årtalet är osäkert.
1884-06-26
Ett partrederi i Brantevik med hemmansägaren Håkan Månsson som huvudredare köper in fartyget riggat som jakt till Sverige. Hemort blir Brantevik.
Första fribrev utfärdat vid datum ovan.
1889-02-21
Då förre huvudredaren avlidit så utser rederiet skepparen Sven Magnus Brunck till ny huvudredare. Ingen övrig ändring.
1898-03-15
Ett partrederi i Kalmar med faktorn Frans Oskar Johansson som huvudredare.blir nya ägare till som fartyget som köps då det är kondemnerat och avfört ur skeppsregistret efter att 1897 varit i kollision i Kalmarsund.
De nya ägarna reparerar det till fullt sjövärdigt skick och återfår därmed registrering och Certifikat vid datum ovan.
1899-03-14
Rederiet riggar om fartyget till galeas. Inga övriga ändringar.
1908-03-24
Delägaren och skepparen Herman Andersson i Timmernabben köper samtliga andelar fartyget och blir ensam ägare och huvudredare. Ny hemort blir Timmernabben.
1908-06-18
AB Berga Tegelbruk i Oskarshamn blir ny ägare till fartyget som får Oskarshamn som hemort. Huvudredare ej angiven.
1910
Enligt Sveriges Skeppslista så redas fartyget nu av H. Jeansson i Kalmar och enligt Kalmar sjömanshus fartygsregister så slopades fartyget till pråm samma år.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat
- Sveriges skeppslista
- Kalmar sjömanshus, fartygsregister